معرفی الگوریتم پنگوئن گوگل
الگوریتم پنگوئن گوگل یکی از مهم ترین الگوریتم های سئو گوگل می باشد که در سال 2012 ارائه شد.
معرفی الگوریتم پنگوئن گوگل

همان طور که در مقاله قبلی از شرکت طراحی سایت نشنال سافت (الگوریتم پاندا گوگل) ذکر کردیم، در گذشته وجود تعداد زیادی از یک کلمه مشخص در وب سایت باعث می شد موتورهای جستجو، صفحه را به آن کلمه مرتبط دانسته و در نتایج جستجو آن را بالاتر نمایش دهند.

لَری پیچ، یکی از مؤسسین شرکت گوگل، با معرفی PageRank باعث شد که گوگل براساس تعداد Backlink ها کیفیت یک سایت را مشخص کند. وقتی پس از مدتی روش هایی برای دستکاری نتایج جستجو پیدا شد گوگل، الگوریتم پنگوئن را برای جلوگیری از سوء استفاده در نظر گرفت.

این الگوریتم در ۲۴ آوریل ۲۰۱۲ ارائه شد. پنگوئن تلاش می کند تا سایت هایی را که با خریدن بک لینک و لینک های اسپم رتبه خود را افزایش می دهند، شناسایی کند.

هدف پنگوئن بررسی دو مورد است:

بک لینک ها (Back Link): خرید بک لینک از سایت های دیگر به خصوص سایت هایی که بی کیفیت هستند و ربطی به مطالب سایت شما ندارند و تشخیص جعلی و نامعتبر بودن لینک ها از کارهای این الگوریتم است، بعضی افراد این کار را با هدف فریب گوگل برای دستیابی به رتبه بهتر انجام می دهند.

استفاده افراطی از کلمات کلیدی (Keyword Stuffing): کلمات کلیدی را زیاد در صفحه قرار دهیم و عملاً صفحه فقط برای ربات ها و الگوریتم های گوگل نوشته شده باشد.

اگر پنگوئن گوگل تشخیص دهد که یک سایت دارای Backlink های غیرمجاز و بی هویت و البته نامعتبر است، آن را در لیست Bad Profile خود قرار می دهد.

 

عوامل مهم و مؤثر بر افت رتبه توسط پنگوئن:

  • استفاده از روش سئو کلاه سیاه  (Black hat SEO)
  • بهینه سازی بیش از حد (Over optimization)
  • رعایت نکردن اصول لینک بیلدینگ (Link Building)  و چگالی بالا (Anchor text)
  • محتوای بی کیفیت و تکراری
  • خرید و فروش لینک
  • لینک های اسپم (Link Scheme)

 

الگوریتم پنگوئن گوگل دارای به روز رسانی هایی به شرح زیر می باشد:

ویژگی های نسخه 1.0 پنگوئن:

نسخه 1.0 الگوریتم پنگوئن گوگل فقط Home Page را بررسی می کرد بخاطر همین افرادی بودند که قوانین را در صفحه اصلی رعایت می کردند و بک لینک های با کیفیت قرار می دادند و در باقی صفحات از لینک های بی ارزش استفاده می کردند.

ویژگی های نسخه 2.0 پنگوئن:

گوگل در نسخه 2.0 پنگوئن علاوه بر اینکه صفحه Home Page وب سایت را بررسی می کرد، صفحات دیگر و داخلی وب سایت را نیز برای پیدا کردن تکنیک های اسپم مورد تجزیه و تحلیل قرار می داد. در هر بار ارائه شدن محصول جدید الگوریتم پنگوئن تعداد سایت های اسپمر کمتر می شود، در واقع درصد خطای آن پایین تر می آید، تکنیک های شناسایی آن پیشرفته تر می شود و از طرفی زبان هایی که این الگوریتم شناسایی می کند نیز بیشتر می شود.

ویژگی های نسخه 3.0 پنگوئن:

آپدیت جدید الگوریتم پنگوئن می تواند در جستجو به زبان های دیگر هم مؤثر باشد. به تخمین گوگل حدود 3.2% از جستجو در انگلیسی و در حدود 3% از جستجو در زبان هایی مانند آلمانی، چینی و عربی و درصد بزرگتری از جستجو به سایر زبان های اسپم را تحت تاثیر قرار می دهد و 12 میلیارد جستجو تحت تأثیر این آپدیت تازه قرار می گیرد.

ویژگی های نسخه 4.0 پنگوئن:

1. جهانی بودن

به طور همزمان برای تمامی کشورها و زبان ها منتشر شده است و همه ی سایت ها در تمام نقاط جهان تحت تأثیر این الگوریتم رتبه بندی گوگل قرار می گیرند.

2. تاثیر گذاری بی‌درنگ

به صورت بی درنگ (Real Time) بر روی رتبه سایت ها تاثیرگذار است. در این آپدیت هروقت گوگل سایت مورد نظر و سایت های لینک دهنده به آن را Index کند، به معیارهای الگوریتم پنگوئن 4.0 توجه کرده و رتبه سایت ها را در صورت نیاز تغییر می دهد.

3. رهایی سریع تر از جریمه

از آنجایی که تأثیرگذاری این الگوریتم گوگل بر رتبه سایت ها بی درنگ (Real Time) است، اگر سایتی مورد جریمه قرار بگیرد و وب مستر سایت سریعا بک لینک های بی کیفیت را از طریق Google Search Console حذف کند، آنگاه گوگل پس از Index کردن مجدد، آن سایت را از جریمه خارج می کند.

4. ماهیت فیلتری ندارد

الگوریتم پنگوئن پس از این آپدیت جز هسته اصلی الگوریتم های رتبه بندی گوگل محسوب شده و ماهیت فیلتری بر روی نتایج جستجو ندارد. به همین دلیل از این پس باید پروفایل بک لینک سایت را به طور منظم بررسی کرد.

5. جزیی بودن جریمه

صفحات خاصی از یک سایت را که بک لینک های اسپم و بی کیفیت داشته باشند را مورد جریمه قرار می دهد و نه کل سایت را.

در مقاله بعدی یکی دیگر از الگوریتم های گوگل به نام الگوریتم ساختار صفحه گوگل را معرفی خواهیم کرد.

یکی از خدمات نشنال سافت سئو و بهینه سازی وب سایت و بالا بردن رتبه وب سایت در موتور های جستجو می باشد.

شما می توانید برای مشاوره رایگان با کارشناسان سئو با شماره 021-26420097 تماس بگیرید و یا درخواست تماس خود را از طریق فرم تماس با ما ارسال نمائید تا کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.

تهران، خیابان شریعتی، خیابان ظفر، بلوار آرش
0919 5305100 ارتباط با مشتریان