معرفی الگوریتم کافئین گوگل
الگوریتم کافئین اولین الگوریتم سئو گوگل می باشد که در سال 2010 معرفی شد.
معرفی الگوریتم کافئین گوگل

در مقاله قبلی الگوریتم های سئو گوگل از ابتدا تا کنون به طور کلی الگوریتم های سئو گوگل را مورد بررسی قرار داده و آن ها را معرفی کردیم. در این مقاله از شرکت طراحی وب سایت نشنال سافت به بررسی اولین الگوریتم گوگل، الگوریتم کافئین می پردازیم با ما همراه باشید.

چندین سال پیش وقتی کاربران به دنبال موضوعی در گوگل، جستجو می کردند با صفحات قدیمی روبه رو می شدند، زیرا گوگل از سیستم قدیمی و سنتی index برای نمایش نتایج استفاده می‌کرد که در آن صفحات به شکل لایه‌ای معرفی ‌شده بودند.

در این شرایط تعدادی از لایه‌ها با سرعت کم تر و تعدادی با سرعت بالاتر به‌روزرسانی می‌شدند لایه اصلی تقریباً دو هفته یک‌بار تغییر می‎کرد.

گوگل برای به‌ روزرسانی هر لایه اطلاعات صفحات ورودی را بررسی می‎کرد که خود باعث ایجاد تأخیر بین لایه‌ها‎ می‌شد.

راه اندازی کافئین در سال ۲۰۱۰ باعث شد نتایج موتور جستجو چندین بار در طول یک روز تغییر کنند. این الگوریتم به صورت مداوم و پیوسته در حال بررسی صفحات وب است. به این صورت وب سایت ها را در کمترین زمان ممکن index می‌نماید.

زمانی که مدیر سایت یا سئوکار برای سئو و بهینه‌سازی وب سایت اقدام می‌کند ممکن است در محتوای سایت تغییراتی اعمال شود. گوگل باید از تغییرات ایجاد شده در یک سایت اطلاع یابد و این دگرگونی‌ها توسط الگوریتم کافئین تشخیص داده می‌شود.

در الگوریتم کافئین گوگل صفحات را در بخش‌های کوچکی آپلود می‌کند و به محض یافتن صفحه جدید و یا ایجاد تغییرات بر روی صفحات قبلی بدون تأخیر آن را در فهرست خود وارد می‌کند. به طوری که در کوتاه‌ ترین زمان index سایت انجام می‌شود.

مهم ترین اهداف الگوریتم کافئین

افزایش سرعت :

مهم ترین هدف گوگل در الگوریتم کافئین، افزایش سرعت بود که با انتشار آن به این هدف رسید. سرعت بارگذاری نتایج جستجو نسبت به قبل دو برابر شده و در حالت کلی نیز بازده کلی گوگل افزایش یافته است. اما هدف از کافئین صرفاً افزایش سرعت بارگذاری نتایج نبوده است. گوگل با استفاده از کافئین قصد دارد که سرعت پیدا کردن صفحات جدید را دو برابر کرده و آن ها را هر چه سریع تر به index خود اضافه کند.

افزایش اندازه :

هرچه تعداد صفحات index شده بیشتر باشد، نتایج بهتری هم از این صفحات انتخاب شده و در نتایج جستجو نمایش داده می شود. گوگل کافئین اندازه index گوگل را بزرگ تر می کند و در بعضی از جستجوها تعداد نتایج جستجو نیز 50% بیشتر می شود. اگر از نظر حجمی گوگل را با بینگ مایکروسافت مقایسه کنیم، بینگ index بزرگتری دارد.

ارتباط بین جستجو و نتایج :

با اینکه مقایسه سرعت و حجم index کافئین با سیستم قبلی گوگل آسان است، اما مهم ترین هدف افزایش ارتباط بین نتایج جستجو و عبارت مورد جستجوی کاربران می باشد. در واقع این پارامتر است که تفاوت زیادی را ایجاد می کند.

کافئین در هر ثانیه صدها هزار صفحه را در فهرست خود بروز رسانی می‎کند و برای کاربران و امکان جستجوی Live را با جستجوگر جدید گوگل فراهم می‎نماید. از سوی دیگر، وبمسترهای سایت‏ها‎ و وبلاگ نیز قادر خواهند بود تا پویا و زنده در نتایج جستجو سایت خود را به نمایش گذارند. از این امتیازات، کاربران و هم تولیدکنندگان محتوا نیز بی بهره نمی مانند و می‎توانند از این قابلیت استفاده کنند.

میزان کارکرد کافئین به حدی است که می‎توان در یک پایگاه داده، در حدود 100 میلیون گیگابایت اطلاعات را ذخیره و تا میزان 100 هزار گیگابایت نیز اطلاعات آن را هر روز اضافه کرد. نگهداری این حجم اطلاعات تنها از عهده کافئین ساخته است.

شرکت گوگل، الگوریتم کافئین را با الهام از ذهن انسان ساخته است که به دلیل سرعت بالایی که دارد به موتور جستجو این اجازه را می‎دهد تا جستجو را در مقیاس بزرگتری بر عهده بگیرد. درواقع با گسترش اطلاعات موجود در شبکه جهانی وب، وجود این الگوریتم ضرورت دارد. هدف گوگل از راه اندازی الگوریتم کافئین، حمایت از محتوای سایت‏‎ می‎باشد.

در مقاله بعدی یکی دیگر از الگوریتم های گوگل به نام الگوریتم پاندا گوگل را معرفی خواهیم کرد.

یکی از خدمات نشنال سافت سئو و بهینه سازی وب سایت و بالا بردن رتبه وب سایت در موتور های جستجو می باشد.

شما می توانید برای مشاوره رایگان با کارشناسان سئو با شماره 021-26420097 تماس بگیرید و یا درخواست تماس خود را از طریق فرم تماس با ما ارسال نمائید تا کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.

تهران، خیابان شریعتی، خیابان ظفر، بلوار آرش
0919 5305100 ارتباط با مشتریان